Bali Bohemia
charakter článku: Články, reportáže, rozhovory
sekce: Osobnosti, Peníze
vydáno: 7.8.2007, autor: Pavel Zvolánek

Thajsko: Red Bull mu dal křídla

Nápoj thajských řidičů, hitem diskoték

Návod, jak zbohatnout. Vydejte se na zaoceánský let, abyste překonali následky jet legu, kupte si místní energetický nápoj. Ten pak upravte pro evropskou chuť. Takto se zrodil světově úspěšný Red Bull.


Tři miliardy čtvrtlitrových plechovek prodaných ve 130 zemích světa. Téměř 4000 zaměstnanců a obrat 2,6 miliard euro. Takovými čísly se Red Bull vykazoval loni. Oblíbený nápoj thajských dělníků zabral i u adrenalinové evropské mládeže. Cestu k úspěchu začala v osmdesátých letech. Thajský podnikatel Chaleo Yoovidhaya upravil pro místní chuť japonský Lipovitan D, který byl do země dovážen pro místní japonskou komunitu. Thajský Krating Daeng byl sladší a silnější a stal se favoritem řidičů, dělníků, všech těch, kteří museli trávit v práci dlouhé hodiny a často si ještě museli hledat druhé zaměstnání. 


Miliardový jet leg


V roce 1982 jedno z dálkových letadel do Thajska vyplivlo Rakušana Dietricha Mateschitze. Marketingový ředitel společnosti vyrábějící zubní pastu, unavený po dlouhém letu, sáhnul po Krating Daengu. Následky jet legu jakoby mávnutím proutku zmizely a když si Rakušan přečetl, že japonská společnost vyrábějící Lipovitan je největším plátcem daní v zemi, nápad byl na světě.
Mateschitze a Chalea seznámil syn thajského podnikatele, díky tomu dostal v nové společnosti dvouprocentní podíl. Oba hlavní partneři složili po půl milionech dolarů a získali kontrolu nad devětačtyřiceti procenty Red Bullu.  Bylo dohodnuto, že společnost bude řídit Mateschitz. Hlavním sídlem firmy se stal rakouský Fuschl am See. Následovaly tři roky zkoušení a přizpůsobování nového nápoje evropské chuti, ubralo se na sladkosti a v roce 1987 vstoupil Red Bull na trh. A zahájil vítězné tažení. V některých zemích ovládá až osmdesát procent trhu, ve Spojených státech polovinu. V některých zemích je však jeho prodej kvůli vysokému obsahu kofeinu, nařčení, že konzumace Red Bullu je zdravotním rizikem, se včak jeho výrobci dokázali očistit.

Thajská konkurence

Zatímco v celosvětovém měřítku si Red Bull vede úspěšně, originální Krating Daeng má v Thajsku mnohem obtížnější pozici. Mezi jeho početnou konkurenci patří energetické nápoje pohrávající si se zvířecími symboly nebo militaristickými odkazy. A tak se na pultech můžete setkat s žralokem, Chalarm, rudým koněm, Mah Daeng, rudým lvem, Mah Lion, nebo nápoji jako Ranger, M 16, Commando bear 2000. Na trh energetických nápojů vstoupila také pěvecká hvězda Add Carabao, který propůjčil své jméno lahvičce s názvem Carabao Daeng. Ten se snaží propagovat vlastní tváří i televizními reklamami, které odkazují na heroické výjevy z thajské minulosti , zejména na boje se sousedními Barmánci. Na nacionalismus Carabaa reaguje Red Bull v Thajsku podílem na kampani Řekni drogám ne a podporou extrémních sportů. Také tady se snaží oslovovat ty, kteří chtějí tančit až do rána bez toho, že by sahali po extázi.       

Facebook:




Související fotografie




Související videa




Související články


Asean.cz - informace o zemích jihovýchodní Asie:
Barma/Myanmar, Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Singapur, Thajsko, Vietnam, Východní Timor
Thajsko.Asean.cz: Thajsko: Red Bull mu dal křídla , Nápoj thajských řidičů, hitem diskoték
Thajsko © 2009 - 2017 Marten & Louis s.r.o.