Bali Bohemia
charakter článku: Články, reportáže, rozhovory
sekce: Obyvatelstvo, Zvyky
vydáno: 15.3.2013, autor: Pavel Zvolánek

Thajsko: Farangové za katedrou


Zahraniční učitelé angličtiny působící v thajských školách jsou pestrou směsicí nejrůznějších charakterů i motivů, které je zavály daleko od domova. Následující výčet, vycházející z předobrazů mých kolegů na škole jednoho thajského maloměsta, není zdaleka vyčerpávající.

Gordon – legenda pod koly

Každá škola má svoji legendu, která přetrvává ve vyprávění, i když samotný její nositel na ústavu již dávno nepůsobí. Odkud se Gordon vzal,  mytologie nezaznamenala. Zachytila však jeho odchod z pedagogické dráhy. Kombinace thajské whisky a řidičského umění thajského mladíka se v Gordonově případě ukázala neslučitelnou s životními funkcemi, legendární učitel vyhasnul na křižovatce nedaleko školy, kde svým působením oblivnil hned několik generací. Jeho  thajská manželka se tentokrát dostavila z Buriramu  mimo obvyklý pravidelný termín připadající na den výplaty. Posbírala to, co se dalo,  a zmizela v rovinách Isanu. Po Gordonovi zůstalo prázdné místo,  které agentura urychleně zaplnila, a také legenda o neobvyklých pedagogických metodách předávaná mezi zahraničními učiteli. Podle ní si Gordon vystačil po celou dobu svého působení s jedinou básní, kterou svým žákům pouštěl z magnetofonu, zatímco sám se věnoval svačině. O jakou báseň šlo,  legenda nezaznamenala, všichni se však shodli,   že Gordon mohl naučit alespoň  něco i největší ignoranty.   

Matthew – malý vzteklý pes

Řekněte před Matthewem Margaret Thatcherová a rychle si kryjte obličej. Rodák z Walesu přišel do Thajska jako oběť  restrukturalizace britského průmyslu a pak  již pokračoval v kolejích, kterými projela i řada dalších expatů.  Historce o jeho thajském manželství neuniknul nikdo. Podle ní se Matthew v jedné z hodin pravdy své ženy z Isanu  otázal: Proč sis mne vlastně vzala?  Protože jsem si myslela, že máš prachy, zněla upřímná odpověď.  Matthew prošel řadou škol, a tak dokázal z rukávu vysypat, jak se učí v Bangkoku i jací byli žáci v Phitsanuloku. Na konci roku se pohádal se svojí thajskou uvádějící učitelkou, kterou obvinil z pokrytectví , a sbalil si fidlátka. Jeho poslední stopy vedou někam na školu v Nakhon Sawanu, manželka se vrátila do Isanu. 

Joe – ladyboy love story

Joeův příběh skončil happy endem, kontraktem na dobré univerzitě v Bangkoku, kam ho předurčilo jeho univerzitní vzdělání z Montrealu. V době, kdy jsem ho poznal,  bych však na něj vsadil maximálně padesát bahtů. Joe byl obětí tlaku své rodiny a své náklonosti  k transexuálům. Poté, co  ho jeden ladyboy připravil o všechny úspory  těžce vydělané učením na korejských školách, skončil Joe s prázdnými rukama na lavičce v parku v Bangkoku.  Z úplného pádu ho vyprostila zprostředkovatelská agentura, která právě z jedné školy vyhazovala  učitele angličtiny, který zatajil, že nemluví anglicky. Ztracené finance se Joe snažil dohnat nadměrnými  hodinami  na dalších školách ve městě, stres odbourával výpady do go go barů v Pattayi.   Nepříliš zdravý způsob života a únava se po dvou měsících podepsala  i na trpělivosti jeho uvádějící thajské učitelky. Po jejím telefonátu agentura Joea vyhodila. 

Emanuel – veterán ze Zálivu

Mexické kořeny Emanuela zařadily na nižší  patra amerického společenského žebříčku. Ve službách vlasti se zúčastnil první války v Zálivu. Sadámu Husajnovi se Emanuel  dokázal postavit, to ještě netušil, že se bude muset vyrovnat s thajským žactvem. Svým vojenským slovníkem přiváděl thajské kolegyně do rozpaků, zvláště když o jedné své žákyni prohlásil, že lže jako kurva z Pattayi. Do doupěte thajského hříchu vyrážel pravidelně o víkendu, za romantickou placenou láskou, kterou potkal při své první návštěvě na pláži. Pokus o přesídlení thajské prostitutky do maloměstského prostředí zcela sehnal. Okolí dívku naprosto nepřijalo a po dvou dnech musela odjet zpět.  Emanuel  projevoval skutečný zájem o místní jazyky. Poté, co skončil jeho kontrakt na škole, nechal se zapsat do kurzů thajštiny a ve službách agentury si našel nové působiště v Bangkoku. 

Susan – spojka z Ugandy

Afričtí učitelé to nemají v thajských školách snadné. Rodiče vesměs očekávají, že o jejich dítko bude pečovat někdo s vizáží Brada Pitta a nad gentlemanem z Kamerunu neprojevují přílišné nadšení. Agentury, které přijímají učitele z černé Afriky , jsou v menšině. Netřeba podotýkat, že agentura Nature method patří mezi ony výjimky.  Pokud jde o znalost jazyka, mluví afričtí učitelé, zejména z bývalých britských kolonií, velice dobrou angličtinou srovnatelnou s rodilými mluvčími. Vždy elegantně oblečení  splňují estetické nároky thajských škol. Nebýt barvy kůže, blížili by se ideálu.  Africká část komunity zahraničních učitelů drží při sobě, a to doslova fyzicky. Zatímco ostatní učitelé se pohodlně rozvalili u svého stolečku, Susan se tísnila se svými dvěma krajankami z Ugandy  v jedné lavici.  U  Susan se snoubily ideály někoho, kdo vyšel z těžkých poměrů  a chce změnit svět s pragmatičností pedagogické dráhy jako jednoduchého nástroje pro legalizaci pobytu v Thajsku. Zejména Matthew celou ugandskou kolonii  podezříval z toho, že jejich nepřetržité telefonáty jsou vedené za účelem obchodů legálně sporných. Zatímco víkend trávila americko evropská část pedagogického sboru v nálevnách v Bangkoku nebo go go barech v Pattayi, Afričanky nikdy nevynechaly pravidelnou nedělní bohoslužbu. Na držitele pasu země třetího světa Susan překypovala až překvapivým sebevědomím. Alespoň do doby než se ji zástupce ředitele bezelestně zeptal:  Vy pocházíte z Ugandy? Odtamtud byl ten Idi Amin. To prý bylo hrozné, vždyť on prý jedl i lidi. 

Thajští učitelé – oběti byrokracie

O thajské části pedagogického sboru lze těžko pojednat jako o individualitách. Přes společnou kancelář a každodenní konverzaci ke skutečnému překonání bariér nikdy nedošlo. Zavaleni  byrokracií, od dozorů v jídelně přes vyplňování nejrůznějších lejster po organizování soutěží v anglické výslovnosti, měly thajské učitelky svých starostí nad hlavu. Navíc neustálá rotace  zahraničních učitelů, kdy jenom během tří měsíců se na čtyřech pozicích vystřídalo šestnáct vyučujících, je vybavila zdravou skepsí vůči zahraniční kontingentu  posilovanou latentním sklonem mužské části k alkoholu a spanilým jízdám do barů pochybné pověsti. V skrytu duše se možná ukrýval osten žárlivosti vůči lépe honorovaným kolegům a také obava z toho, že vyjdou  najevo jejich konverzační nedostatky. V záblescích upřímností tak vycházelo najevo, že thajská výuka je založena především na memorování a písemných testech. Většina žáků se  v konverzační angličtině neposunula dále než na ranní rituál Dobré ráno děti. Jak se máte. Dobré ráno pane učiteli, máme se dobře. A vy. Moje uvádějící učitelka, jinak žena se zlatým srdcem, se mě kdysi v chvilce  pravdy zeptala , zda rozumím americkým lektorům, nebo jsem na tom jako ona. A to ji ještě  agentura nevyslala Australana. Svoji třídu jednou zaskočila naprosto šokující metodou, když jim oznámila, že budou mluvit anglicky. Zejména Matthew však však vůči thajským učitelům zaujímal kritický postoj a  neustále je obviňoval z pokrytectví. Což se mu potvrdilo  poté, co se ukázalo, že je to naše hlavní učitelka Prachit, které stojí za většinou stížností přicházejících  na agenturu. Ty máš dvě tváře, dvě tváře, loučil se s paní Prachit na konci roku dramatickou pantomimou Matthew. Pro thajské učitele však náš odchod byl jen jednou kapitolou  rotace zahraničních učitelů na jejich škole.  

Facebook:




Související fotografie




Související videa




Související články


Asean.cz - informace o zemích jihovýchodní Asie:
Barma/Myanmar, Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Singapur, Thajsko, Vietnam, Východní Timor
Thajsko.Asean.cz: Thajsko: Farangové za katedrou ,
Thajsko © 2009 - 2017 Marten & Louis s.r.o.