Bali Bohemia
oblast: Severovýchodní Thajsko
sekce: Příroda, Dějiny, Osobnosti
vydáno: 14.1.2013, autor: Pavel Zvolánek

Thajsko: Dinosauří park v Isanu

Může jeden film a jedna štastná náhoda změnit k lepšímu osud celého regionu? V případě nepříliš prosperující severovýchodní části Thajska se zdá, že by tomu tak mohlo být. Podívaná na rovinu stereotypně pokrytou rýžovými poli turisty příliš neláká, teď by tomu však mohlo být jinak. Může za to filmový trhák Jurský park,opat jednoho kláštera a zejména dinosauři, kterých se v těchto místech v prehistorických dobách prohánělo až překvapivě mnoho.

Dinosaury podporuje i thajská princezna

Muzeum v Phu Wiangu shromažduje výsledky nálezů z provincie Khon Kaen. Ty vůbec první se datují do poloviny sedmdesátých let dvacátého století, kdy uranový průzkum jako vedlejší produkt své činnosti narazil také na kosti dinosaurů. Pokud objevíme nějaké kosti dinosaurů, přeneseme je do naší laboratoře, kde se je snažíme rekonstruovat, říká paleontolog  Veerayuth Klaewkla. Fosilie dinosaurů  se nacházejí na všech kontinentech, v dřívějších dobách byly považovány za stopy po neznámých obrech nebo dracích. Poprvé byli dinosauři formálně popsáni v sedmnáctém století, vědecky v roce 1824.

Přestože Phu Wiangu patří, pokud jde o nález thajských dinosaurů, prvenství, ještě mnohem vydatnější lokalitou se ukázala sousední provincie Kalasin.Nejdříve byla kost ,nacházející se ve sbírce opata jednoho z místních klášterů,  identifikována jako dinosauří a následně vodní eroze odhalila  vydatné náleziště na  úpatí  kopce Phu Kum Kao, kde  byl objeven  i dosud nejkompletnější skeleton   pocházející z Thajska. Osm set kostí , uskladněných v místním muzeu , tvoří  největší kolekci v celé jihovýchodní Asii.  Pokud během našeho průzkumu objevíme a identifikujeme nějaký nový druh dinosaurů většinou ho pojmenujeme podle místa, kde byly jeho kosti nalezeny,  nebo mu dáme jméno toho, kdo se na jeho objevení podílel  nebo celý náš výzkum významným způsobem  podporuje, říká paleontolog Dr. Varavudh Suteethorn. Býložravec dosahující délky až dvaceti metrů byl tak na počest thajské princezny Sirindhorn pojmenován Phuwiangosaurus sirindhornae. Jméno dcery thajského krále získalo i celé zcela čerstvě otevřené muzeum. Z jeho moderně pojaté expozice si návštěvníci  mohou odnést mnoho poznatků  o životě tvorů, kteří se na Zemi objevili asi před 230 miliony lety a  dosahovali průměrné váhy okolo 850 kilogramů. Domácí návštěvníky zde musí potěšit zejména informace o thajském příspěvku k poznání těchto pravěkých ještěrů.

Thajští dinosauři

V Thajsku zatím bylo objeveno  pět nových  druhů dinosaurů  a dosavadním výsledkem thajského paleontologického průzkumu je okolo dvou tisíce kostí. Fosilie dinosaur se nacházejí na vice než stovce mist. Identifikace dalších druhů pocházejících z Thajska je na dobré cestě. Dá se tedy očekávat, že k celosvětově dosud známým 500 druhům, brzy přibudou další. Místa jejich nálezu paleontologové zatím tají, aby se jejich kosti nestaly předmětem černého obchodu. Tomu má zabránit i osvětová činnost na místních školách, která se snaži povzbudit zájem o ochranu tohoto prehistorického dědictví. Zkoumáním dinosaurů se vědci  snaží nalézt odpovědi i na otázky spojené  se  způsoby přizpůsobování se měnícím se klimatickým podmínkám. Severovýchodnímu Thajsku však mohou dinosauři pomoci hned a zcela hmatatelným způsobem,  jako novodobý jurský park, který přiláká turisty i do tohoto zatím opomíjeného regionu.

Sirindhorn museum